Meer dan 1,5 miljard mensen boeken jaarlijks een reis en 70% van die boekingen wordt online gedaan. Een uitstekende website om alle informatie te vinden die je zoekt op het gebied van accommodaties is Booking.com. De website die voornamelijk een verzameling accommodatie reserveringen beheert, maar ook vakantiepakketten, vluchten, autoverhuur en luchthaventaxi's aanbiedt. Het staat ook wel bekend als een Online Reisbureau.
Tekst: Lisa | Foto's: Unsplash
Op de website booking.com kun je in principe
duizenden accommodaties boeken. Dat betekent alles van kamperen tot luxe
5-sterrenhotels. De website werd oorspronkelijk opgericht in in 1996, heeft in
de loop der jaren verschillende transities doorgemaakt en bereikte in 2011 een
hoogtepunt. De eerste mobiele app van Booking.com werd eind 2010 gelanceerd en
is nu beschikbaar voor Android, iPhone, Microsoft Windows en Kindle Fire.
De populariteit van Booking.com is eenvoudig
te verklaren. Niet alleen biedt een ruim en overzichtelijk overzicht van tal
van accommodaties wereldwijd, maar het garandeert ook nog eens dat je de
laagste prijs boekt voor je hotel of B&B. Hoewel Booking.com zelf nagaat of
het wel de laagste prijs biedt, kan het altijd wel eens voorkomen dat je elders
een nog lagere prijs hebt gevonden. Je kunt dan via Booking.com het verschil
terugvragen. Dit doe je het beste direct na het boeken en tenminste 24 uur
voor het inchecken. Stuur de link van de goedkopere prijs naar Booking.com en
ze regelen dit snel voor je. Let wel, dat het om dezelfde accommodatie moet
gaan en voor dezelfde reisperiode.
Maar hoe verdient Booking.com geld als het de
beste prijs garandeert?
Het uitgangspunt van Booking.com is eenvoudig:
eigenaren van accommodaties werken samen met de site en verstrekken informatie
over hun accommodatie, die vervolgens wordt weergegeven in de catalogus van
beschikbare kamers van Booking.com. De site promoot ook hotels via
zoekmachinelijsten. Booking.com neemt vervolgens een commissie op basis van
elke boeking die via de site wordt gemaakt. Deze commissie wordt aangerekend
bij de eigenaren en niet bij de reizigers die de kamer boeken.
Net dit eenvoudige concept heeft ervoor
gezorgd dat ondertussen meer dan 950.000 eigendommen in meer dan 40 talen wordt
aangeboden. Goed voor zo´n 1,5 miljoen geboekte overnachtingen per dag.
In ruil voor deze commissie biedt Booking.com
niet alleen de accommodaties aan op hun website, maar regelt het ook de
klachten en problemen met een boeking. Als reiziger zit je dus dubbel zo goed,
mocht het ooit gebeuren dat een accommodatie niets van je boeking afweet.
Tijdens het reizen heeft iedere reiziger
andere voorkeuren wanneer het gaat om accommodatie. Zakenmensen hebben graag
dat er goedwerkende wifi is en misschien zelfs een conferentiezaal in het
hotel, terwijl backpackers gerust wat comfort willen opgeven voor een lagere
prijs.
Via de website van Booking.com kun je dan ook
makkelijk gaan filteren op de verschillende faciliteiten die een accommodatie
aanbiedt. Kies je voor een hostel, camping, B&B of een hotel? Zijn
huisdieren toegelaten? Is er parking dichtbij de accommodatie? De lijst gaat
maar door. Daarnaast kun je ook meteen gaan instellen wat je budget is per
nacht voor de kamer. Ten slotte krijg je een lijst met alle accommodaties die
voldoen aan je vereisten en die beschikbare kamers hebben voor de door jou
ingestelde reisdata. Het zorgt ervoor dat een accommodatie zoeken en boeken nog
nooit zo eenvoudig was.
We hebben al verteld dat Booking.com goed is voor 1,5 miljoen overnachtingen per dag. Hiermee is het de meest bezochte reiswebsite wat het verkeer betreft. Zo bezoeken maar liefst 100 miljoen mensen per dag de website. Een uitzonderlijk hoog aantal reizigers dus die zoeken naar een passend hotel op een van de 143.000 bestemmingen in maar liefst 240 landen. Het zijn indrukwekkende cijfers waarmee mag gesteld worden dat Booking.com voor een revolutie heeft gezorgd in de reissector. Want zeg nu zelf, wie heeft nog nooit een overnachting via Booking.com geboekt?